Det var i 1930 at vernepliktig flyveløitnant Øyvind B. Kalland gjennom en del avisartikler tok opp spørsmålet om «etablering av flyveklubb i Bergen». I Januar 1931 redegjorde han for saken på et møte med interesserte og en lovkomité ble nedsatt.
Høsten 1932 var så endelig alt forberedende arbeid ferdig, og i Bergens Tidende tirsdag den 22. november 1932 kan følgende kunngjøring leses: «Bergens Flyveklubb avholder konstituerende generalforsamling torsdag 24. ds. kl. 19 på Børsen vær. 7. Interesserte anmodes om å møte. Man tegner sig som medlem ved fremmøtet.’
Bergens Tidende av 25. november 1932 bringer referat fra møtet og det heter: «Bergens aero-klubb blev igår stiftet på et møte på Børsen. Hensikten med foreningen er å samle alle flygeinteresserte til et planmessig arbeid for utvikling av flyving her på Vestlandet. Initiativet er utgått fra en rekke interesserte foreninger og institusjoner her i byen som har oppnevnt hver sin mann til det forberedende arbeidsutvalg. Dette utvalg har drøftet saken en tid og formet et opprop hvori de innbyr til dannelse av en flyveklubb. Et engere utvalg med ing. Chr. J. Mohn i spissen hadde til møtet igår utarbeidet utkast til lover. Møtet ble ledet av direktør Rolf Sundt.»
Den 2. november 1937 ble seilflygruppen til som egen avdeling innen Bergen Aero Klubb, og det var enighet om å bygge en Grunau-glider til å begynne med. Lokalene fikk klubben i arsenalet på Koengen, og den 4. desember samme år begynte byggingen med Rolf Rasmussen som en av de aller ivrigste. Tilslutningen var stor og arbeidet gikk med liv og lyst under ledelse av hallingdølen Lars Bergo. Han var på dette tidspunkt engasjert av NAK som byggeleder og instruktør, og reiste rundt til flyklubbene og holdt foredrag og instruksjonskurs. Grunauen sto ferdig og ble besiktiget av ing. Bakke Stene søndag den 20. Mars 1938. Kilde: Bergen Aero Klubb 1932 - 1992
Klubben ble i 1945 omorganisert. Kjelleren på Terminus var et godt besøkt klubbmiljø. Det ble økt flyaktivitet. Det ble bla. brukt Herdla flyplass og litt på Paddemyren. Flesland flyplass ble åpnet 20. august 1955. Den 26. juni 1960 ble en merkedag for BAK - da ble byens befolkning invitert til å beskue nye klubblokaler til Bergen Aero Klubb. Halvdelen til den tidligere ekspedisjonsbygningen ble på dugnad satt opp som klubbhus og møblene ble skjenket av hotel Bristol.
Klubben har i mange år drevet med teoriundervisning og praktisk flyging frem til sertifikat og utdanner privatflygere.
Fornyelse av klubbhuset ble foretatt i 2013. Klubben har stor aktivitet med motor-, akro- og sportsfly.
Bergen Aero Klubb
Flyplassvegen 555
5258 Blomsterdalen
Org.nr: 991 417 273
Konto: 3625.09.03795
Flyplassvegen 555
5258 Blomsterdalen
Kontaktpersoner
Følg oss: