av Ivar H Henriksen | Lagt inn: 04.06.2015 | Kategori: flyplanlegging
PROSEDYRE VED AKTIVISERING AV REISEPLAN VED AVGANG FRA UKONTROLLERTE FLYPLASSER.
Det har vært tilfeller av at fly på reiseplan fra Bømoen har kalt opp tårnet på vei inn i kontrollsonen til ENBR og bedt om aktivisering av reiseplan. Dette er ikke ønskelig fra lufttrafikktjenestens side.
Minner om SERA 4010, Nasjonalt tillegg §10:
1. Når det er levert reiseplan og avgangen foretas fra en avgangsplass hvor det ikke utøves flygekontrolltjeneste (ATC) eller lokal flygeinformasjonstjeneste (AFIS) skal fartøysjefen aktivere reiseplanen ved at avgangsmelding gis på radio til den lufttrafikktjenesteenhet som er ansvarlig i området eller, dersom dette ikke er mulig, til en annen lufttrafikktjenesteenhet. Avgangsmeldingen skal omfatte:
a) luftfartøyets kallesignal,
b) avgangsplass,
c) avgangstid og
d) destinasjonsplass
2. Avgangsmeldingen til lufttrafikktjenesten kan gis pr. telefon av fartøysjefen før avgang eller av en person på bakken etter nærmere avtale med fartøysjef.
3. Den lufttrafikktjenesteenheten som mottar slik avgangsmelding er ansvarlig for at den aktuelle reiseplanen aktiveres.
ATC på Flesland ber oss om følgende:
Ved flyging med FPL fra Bømoen og lignende avgangsplasser til Flesland, bør FPL aktiviseres på en av følgende måter, i prioritert rekkefølge:
Oppkall hos Norway ACC eller telefon til NOTAM-kontoret like før avgang
Oppkall hos Flesland APP eller telefon til NOTAM-kontoret like før avgang