av Kurt Norevik | Lagt inn: 19.07.2015 | Kategori: konkurranser og arrangementer
Et lite referat og litt bilder fra VM i presisjonsflyging i Danmark.
Åpningsdag (søndag 19/7):
De 5 norske VM-deltagerne har akkurat avsluttet treningsuken med official landing practice i dag søndag 19/7. Etter dette var det offisiell åpning med borgermester og andre prominente personer på Resenlund i Skive.
Mandag morgen starter alvoret med Navigasjonstest nr.1 der Odin Sætre og Torje V Sunde er de første norske ut. Litt ut på dagen er det Petter Strømme som skal i ilden, mens Kurt Norevik og Jorge Dalsbø har start ut på ettermiddagen.
Alle de norske deltagerne er medlemmer i BAK og flyr 2 C152’er (LN-IMA og LN-NVK) og 1 C150 (LN-BEH). Vi vil prøve å oppdatere med resultater her på sidene etter hvert som uken skrider frem.
Dere kan også følge med på wpfc2015.dk
Dag 1 (mandag 20/7):
Første navigasjonskonkurranse er unnagjort med brukbare resultater. Kurt bommet litt på planningen og fikk 42 unødvendige prikker, men kom likevel på en grei 12 plass. Odin ble nestbest av de norske og la seg inn på 28 plass. VM-debutantene gjorde det imponerende bra; Jorge på 31 plass, Torje på 41 plass, mens Petter kom på 55 plass av 74 deltagere.
Tirsdag står Navigasjonstest nr.2 for tur og vi håper på å gjøre det hakket bedre :-)
Preliminære resultater her.
De offisielle resultatene fra VMs første dag her
Dag 2 (tirsdag 21/7):
Tirsdagen startet med regn og veldig lavt skydekke, først 1t utsettelse, så 2t utsettelse og til slutt 3t utsettelse. Det begynte omsider å lette litt og konkurransen ble satt i gang med navigasjonstest nr.2. Omvendt startrekkefølge i dag slik at Kurt og Jorge var først ut, Petter i mellompuljen, mens Odin og Torje i dag startet i siste pulje og landet sent.
Petter, Jorge og Kurt gjorde det alle bedre på timing, og mens Petter gjorde det bedre på observasjon i dag så ble det en liten nedtur observasjonsmessig for Jorge, og spesielt Kurt som misset mye på obs og havnet på 19 plass. Petter klatret opp på en 43 plass, mens Jorge fortsetter å imponere og plasserte seg i dag på 32 plass. Torje flyr fortsatt godt, men misset dessverre på et vendepunkt og ble liggende tidsmessig bakpå et godt stykke, noe som førte til mange straffeprikker og til slutt en 58 plass. Odin gjorde det litt dårligere på timingen i dag og havnet til slutt på 34 plass. Altså litt dårligere for noen og et lite hakk opp for noen.
Offesielle resultater fra NAV 2 finner dere her.
Onsdag er det landingskonkurranse og her kan alt skje. Det blir en spennende dag med 4 forskjellige landinger. Starter 0930 med første landingsrunde, andre landingsrunde starter 1100, landingsrunde nr.3 kl.1330 og fjerde og siste landingsrunde kl.1500.
Dag 3 (onsdag 22/7):
I går dukket det opp 4 supportere fra Bergen som hadde fløyet ned med LN-ATU for å få med seg onsdagens landingskonkurranse. Morten, Mikael, Tore og Bjørn Vidar hadde tatt turen og fikk med seg de to første landingsrundene før de satt kursen hjem igjen i ettermiddag.
Etter første landingsrunde var det Petter og Torje som lå best an. Petter landet på -1, mens Torje landet på +2 som begge gir 10 straffeprikker. Kurt fikk -3 og 30 prikker, mens Odin satt venstrehjulet på 0, men var litt for sen nede med høyrehjulet slik at han fikk +7 som ga 35 prikker. Jorge landet 13m før streken og innkasserte 130 prikker for det.
I andre landingsrunde satte debutant Torje en 0-landing, dvs rett på streken, Odin fikk +1 og 3 prikker, mens Kurt satte nok en landing på -3 som i dette tilfellet ga 18 prikker. Både Petter og Jorge landet litt langt, på +30 som ga dem 90 prikker hver.
Så var det pause med lunsj og med Torje godt plassert helt i toppen.
I landingsrunde 3 satte Torje nok en god landing og fikk +3 (9p), Odin satte flyet ned på +4 (12p) og Kurt fikk +6 (18p). Både Petter og Jorge landet litt for tidlig med henholdsvis -9 (54p) og -5 (30p).
Torje var fortsatt med i teten og vi var ekstremt spente på hva han kunne klare på siste landingen. Hvis han satte en 0-landing kunne han vinne hele greien, så han følte nok litt på nervepresset.
I Fjerde og siste landingsrunde satte Kurt sin på -2 (20p), Odin sin på -4 (40p), mens det nå var Petter sin tur å sette venstrehjulet på 0 og høyrehjulet på +11, dermed fikk han 55 prikker for denne. Jorge satte sin 1m lengre inne, på +12 og fikk 60p, mens dagens overraskelsesmann Torje kanskje ble tatt av nervene og landet for tidlig på -13, for deretter å hoppe opp igjen og få en såkalt abnormal landing som ha ham 200 ekstra straffepoeng i tillegg til 130p som han innkasserte for å lande på -13. En liten nedtur for ham og hele laget. Hadde han satt en 0-landing så hadde han kommet på pallen. Nå ble han henvist til 55 plass, så marginene er små! Det gikk litt dårligere i denne delen enn hva vi hadde håpet på med Kurt på 26 plass, Odin nr.27, Petter 43, Jorge 50 og Torje 55.
Både Torje og Jorge er fra Romsdal og de hadde samtaler med journalister fra Romsdals Budstikke under mesterskapet. Artikkelen kan dere lese her.
Her finner dere foreløpige landingsresultater. Vi vet at noen protester er innlevert så det kan bli noen endringer, men ingen protester er levert inn på de norske resultatene. Det elektroniske landingssystemet er veldig nøyaktig og protestene er på landinger som er blitt bedømt som abnormal, dvs at de kan ha landet 3 punkts, evt med nesehjulet først, eller kanskje hoppet og så landet med nesehjulet først, eller nesehjulet har vært nede før et av hovedhjulene.
Torsdag står navigasjonstest nr.3 for tur og alle håper på bedre resultater igjen :-)
Dag 4 (torsdag 23/7):
Fin morgen, men akkurat i det første pilot skal ta av kommer det en stor byge innover plassen. Det letter imidlertid raskt igjen og Navigasjonstest nr.3 blir gjennomført som planlagt.
Jorge imponerer med enda bedre timing i dag og forbedrer sine resultater. Odin gjør det også brukbart, mens de 3 andre sliter litt mer i dag. Den dårligste Nav-testen blir strøket, slik at i dag var det muligheter til å forbedre plasseringene. Etter flygingen var det grillparty på Flyplassen og testing av drikkevarer fra de andre land og kulturer som var tilstede :-)
Odin dro til på pianoet litt utpå kvelden og fikk opp stemningen et par hakk :-) Da vi kom på hotellet gikk noen og la seg, mens andre prøvde seg på flytende russisk, polsk og slovakisk. Med vekslende hell.
Dag 5 (fredag 24/7):
Fredag morgen stilte alle opp for eskursjon til øyen Fur. 2 fulle busser med ikke altfor opplagte passasjerer. Ikke alle var like våken, men alle var i hvert fall med.
På Fur startet utflukten med besøk på bryggeriet :-) Deretter ble det tur på museum og til slutt utgravinger etter dyr og skapninger fra noen millioner år tilbake.
Om kvelden var det avslutningsseremoni med premieutdeling og bankett. Pga dårlige værmeldinger for lørdagen så ble det drukket mye vann til middagen. Odin, Kurt, Jorge og Torje skulle alle fly hjemover tidlig lørdag morgen for å komme i forkant av været, så de måtte tidlig opp for å reise til flyplassen.
Dag 6 (lørdag 25/7):
0330 ringte vekkerklokken i dag! Lene til Kurt stod også opp og kjørte alle gutta til flyplassen i mørke. 04:18 var det slutt på tussmørket og alle kom seg avgårde like etter dette; Odin fløy BEH til Elverum, mens Kurt fløy BEL til Bergen sammen med Jorge og Torje som fløy IMA. Litt småregn akkurat i starten, men resten av turen gikk i nydelig vær og en tanke medvind.
Petter ble igjen i Skive en ekstra natt og fløy hjem søndag, i dårligere vær og mye motvind. Han måtte nedom Kjevik for refueling på veien.
Alt i alt et vellykket VM for oss, selv om vi hadde håpet på bedre resultater. Vi får bare trene mere slik at vi kan hevde oss enda lengre oppe på resultatlistene.
Det er uansett en kjempeopplevelse å delta i slike mesterskap, treffe piloter fra andre land og knytte nye vennskap. Det spirer godt blant unge presisjonspiloter så det ser lovende ut for Norge (og BAK)!
Her finner dere deltagerliste og alle resultater fra VM
Flyplassvegen 555
5258 Blomsterdalen
Kontaktpersoner
Følg oss: